
Beste Eagles,
Wat een seizoen hebben we opnieuw mogen beleven bij Gent-Oost Eagles. Een seizoen vol historische momenten, sportieve successen, intense emoties en vooral een community die sterker leeft dan ooit tevoren. Het voorbije jaar heeft nog maar eens bewezen hoeveel ambitie, talent en engagement er binnen onze zwart-gele werking aanwezig is.
Eagles One schreef geschiedenis door voor het eerst ooit te promoveren naar TDM2. Een mijlpaal waar jarenlang hard naartoe werd gewerkt, zowel op als naast het terrein. Het is de bekroning van een traject waarin visie, stabiliteit, geduld en een sterke sportieve structuur centraal stonden. We kunnen wel stellen dat zonder de vele blessures de ploeg wellicht de titel had mogen vieren, maar dat we binnenkort op nationaal niveau mogen aantreden, is een enorme stap voor onze club en bevestigt dat we de voorbije jaren een stevige basis hebben gelegd. Zoals ook in de pers verscheen, mogen we gerust spreken van een echt “grand cru-jaar” voor onze club.
We namen ook afscheid van clubicoon Ward Meylemans na 19 seizoenen in ons shirt, maar kijken tegelijk enorm uit naar de komst van Thomas Van Hille en Jean Citona. Twee spelers die onze sportieve ambities mee extra kracht zullen bijzetten. Hun leeftijd, kwaliteit en persoonlijkheid passen perfect binnen het project dat we als club verder willen uitbouwen. Het toont bovendien aan dat Gent-Oost Eagles steeds aantrekkelijker wordt voor spelers die ambitie willen combineren met een sterke community, een duidelijke visie en een gezonde sportieve omgeving.
Ook Eagles Two beleefde een droomseizoen. Na een ijzersterke campagne kroonden zij zich kampioen met een indrukwekkende 4-1 in de play-offs, goed voor promotie naar tweede landelijke. Een fantastische prestatie waar we als club bijzonder trots op zijn. Niet alleen omwille van het sportieve succes, maar vooral omdat dit opnieuw extra mogelijkheden creëert om onze eigen jeugdspelers te blijven uitdagen op een hoog niveau. De doorstroming van jeugd naar senioren blijft één van de belangrijkste pijlers van onze clubwerking, en dit succesverhaal bevestigt dat we daarin de juiste weg bewandelen.
Onze andere seniorenploegen mogen met veel trots terugblikken op een sterk seizoen. Ladies One behaalde een knappe tweede plaats in eerste provinciale, met een belangrijke rol voor verschillende eigen jeugdspeelsters die zich steeds nadrukkelijker manifesteren op seniorenniveau. Eagles Three eindigde dan weer op een mooie vierde plaats in tweede provinciale met een spelersgroep die bijna uitsluitend bestaat uit "eigen kweek". Ook Eagles Four liet zich opmerken met een sterke vierde plaats in derde provinciale, gerealiseerd met een mooie mix van jonge seniorspelers en eigen jeugd. Daarnaast sloot Ladies Two het seizoen af op een verdienstelijke vijfde plaats in tweede provinciale, met een team dat voor meer dan de helft bestaat uit speelsters uit onze eigen jeugdwerking. Het zijn prestaties die perfect illustreren waar wij als club voor willen staan: kansen geven aan eigen jeugd en stap voor stap bouwen aan duurzame sportieve groei.
Aangezien al onze ploegen van de bovenbouw ondertussen uitkomen op niveau 1 hoeven we als club niet langer veel te recruteren van buitenaf en dat stemt ons héél tevreden. We hopen van ganser harte dat onze vele talentvolle jeugdspelers en hun ouders ook in ons project geloven en vaststellen dat het gras niet altijd groener is elders.
Ook binnen onze jeugdwerking werden opnieuw prachtige hoofdstukken geschreven. Onze u14 meisjes van coach Tessa bezorgden de club een historisch moment door voor het eerst ooit de beker van Oost-Vlaanderen te winnen. In Knesselare werd Ninove overtuigend verslagen na een fantastische collectieve prestatie waarin intensiteit, kwaliteit en samenhorigheid perfect samenkwamen. Meer dan 150 Eagles-supporters kleurden de tribunes zwart-geel en zorgden voor een sfeer die nog lang zal nazinderen. Het was één van die dagen waarop je voelt hoeveel verbondenheid er binnen onze community leeft.
Ook onze u12 meisjes bereikten de bekerfinale, waarin ze het opnamen tegen Houtem. Hoewel de overwinning uiteindelijk naar de tegenstander ging, mogen deze meisjes enorm trots zijn op hun parcours. Dit team ontstond als een echte gelegenheidsploeg voor de beker, maar groeide gedurende het seizoen uit tot een hechte groep die met enthousiasme, inzet en spelplezier prachtige dingen liet zien. Alleen al het bereiken van die finale was een schitterende prestatie en opnieuw een mooi voorbeeld van wat collectieve inzet kan opleveren.
Onze u14B en u16B mochten ook de titel vieren in hun reeksen en dit onderstreept dat onze werking niet enkel focust op de A-ploegen. De ontwikkeling van elke speler staat centraal, op eender welk niveau.
Uiteraard trokken we ook dit seizoen opnieuw met vier ploegen naar het internationale toernooi van Lloret de Mar. Het werd een fantastische week vol basketbal, plezier, teamspirit en onvergetelijke herinneringen. Zulke ervaringen zijn enorm waardevol voor onze spelers en coaches en tonen perfect waar onze club voor staat.
Maar zoals altijd draait een seizoen niet alleen om resultaten of trofeeën. Achter elke training, wedstrijd, verplaatsing en organisatie staan tientallen mensen die zich week na week inzetten voor onze club. Daarom wil ik uitgebreid iedereen bedanken die dit seizoen mee mogelijk heeft gemaakt. Dankjewel aan onze bestuursleden, HUB captains, sportieve verantwoordelijken, coaches, assistent-coaches, team managers, clubrefs, tafelfunctionarissen, vrijwilligers, barmedewerkers en iedereen die helpt bij zaalopbouw, zaalonderhoud, evenementen en organisatie. Vaak gebeurt dit werk achter de schermen, maar zonder jullie engagement zou deze club simpelweg niet kunnen bestaan. Jullie inzet vormt het kloppende hart van onze community.
Daarnaast willen we ook even stilstaan bij de spelers, coaches en vrijwilligers die onze club verlaten of een nieuw hoofdstuk beginnen. Sommigen waren jarenlang een vertrouwd gezicht binnen onze werking, anderen maakten misschien korter deel uit van onze club, maar elk van jullie heeft mee gebouwd aan het verhaal van Gent-Oost Eagles. Namens het volledige bestuur wil ik jullie oprecht bedanken voor jullie engagement, passie en bijdrage aan onze zwart-gele identiteit. We wensen jullie allemaal heel veel succes in jullie verdere parcours en hopen jullie nog vaak terug te zien langs onze terreinen.
Ook richting volgend seizoen blijven we als club ambitieus vooruitkijken. Een belangrijke nieuwe mijlpaal wordt daarbij de opstart van de G-Eagles, onze G-basketwerking, onder de deskundige leiding van Freek De Vos en Pieter Eyskens. Met dit project willen we opnieuw een belangrijke stap zetten richting een nog inclusievere clubwerking. Basketbal moet toegankelijk zijn voor iedereen, en met dit initiatief willen we verder bouwen aan een community waarin echt iedereen kansen krijgt om onze sport te beleven.
Tegelijk mogen we ook de uitdagingen waar we als club voor staan niet uit de weg gaan. Door de steeds stijgende werkingskosten en de aanhoudende logistieke beperkingen wordt het elk seizoen moeilijker om een kwalitatieve én betaalbare werking te blijven garanderen. De groeiende populariteit van basketbal botst steeds vaker op een tekort aan beschikbare infrastructuur en middelen. Toch blijven we als club ambitieus en gedreven zoeken naar oplossingen om onze spelers, coaches en vrijwilligers de best mogelijke omgeving te blijven aanbieden.
Daarom willen we ook expliciet onze trouwe sponsors bedanken. Dankzij hun vertrouwen en steun kunnen we blijven investeren in onze sportieve werking, jeugdontwikkeling, evenementen en toekomstplannen. In tijden waarin alles duurder wordt, is die steun belangrijker dan ooit. We zijn bijzonder dankbaar dat zoveel partners blijven geloven in het verhaal en de toekomst van Gent-Oost Eagles.
Wat dit seizoen opnieuw duidelijk maakte, is dat de groei van onze club nog lang niet stilvalt. Zowel sportief als organisatorisch blijven we stappen vooruitzetten. Onze ambities blijven groot, maar tegelijk willen we blijven vasthouden aan de waarden die onze club kenmerken: kansen geven aan jeugd, bouwen aan sterke fundamenten en investeren in een sterke community waarin iedereen zich betrokken voelt.
Gent-Oost Eagles is vandaag meer dan ooit een club waar (jeugd)spelers kansen krijgen, waar vrijwilligers gewaardeerd worden, waar supporters mee dromen en waar zwart-geel staat voor trots, engagement en verbondenheid.
Dankjewel aan iedereen die dit onvergetelijke seizoen mee mogelijk heeft gemaakt. We kijken nu al uit naar volgend seizoen, met evenveel passie, energie en goesting om samen verder te bouwen aan het verhaal van Eagles.
Cedric Gekiere, jullie trotse voorzitter

